Je wilt natuurlijk graag dat er donaties binnen komen op je campagne en dat je snel je campagnedoel haalt. Wij geven je graag een paar tips!
Laat iedereen weten dat je geld nodig hebt. Deel daarom je campagne via Facebook, LinkedIn, Instagram of WhatsApp. Hoe meer mensen op de hoogte zijn dat jij een actie gestart bent, hoe beter. Denk er ook is aan om een e-mail rond te sturen met hierin de link naar je campagne. De meeste donaties komen uit je eigen familie-, vrienden- en kennissenkring, maak hier ook goed gebruik van!
Een goede en duidelijke foto is essentieel op je campagne te laten slagen. Met een foto kun je de aandacht van een donateur vastpakken en het verhaal versterken. De foto is ook zichtbaar op social media als je de campagne deelt, dus heel belangrijk. Een foto is tenslotte de eerste indruk die mensen van jouw campagne krijgen.
Zorg voor een persoonlijk, helder en vooral eerlijk verhaal. Dit vergroot de kans dat donateurs jouw campagne steunen. Gebruik daarnaast een duidelijke titel, waarin je goed omschrijft wat je doel is en wat de hoofdzaak is van jouw campagne. In het verhaal zorg je verder voor een uitgebreide omschrijving van het doel: 'Waar heb je geld voor nodig' en 'Waarom dit bedrag'? Een campagne met slechts enkele zinnen is niet voldoende om een succes te worden.
Zorg dat je in contact komt met (lokale) media om je campagne te verspreiden. Denk aan kranten, radio en televisie. Dit kunnen lokale media zijn, maar overweeg ook met jouw verhaal naar de landelijke media te stappen om zo je bereik te vergroten. Een goed voorbeeld is Hart van Nederland die vaak aandacht geeft aan diverse verhalen (tip hier de redactie van Hart van Nederland).
Digitaal is het makkelijk om mensen een link te sturen naar je campagne, maar zorg ook dat je offline zichtbaar bent. Deel flyers uit of hang posters op bij je school, club of vereniging. Hoe meer mensen weten dat jij donaties nodig hebt, hoe beter. Let er wel op dat je de campagnelink goed overneemt!